Ompeluseurat - näytelmänlukutilaisuus

Thomas Köck: tulviva paratiisi (harhautunut sinfonia)

Perjantaina 16.6. klo 18

2. kerros Ompeluseuran studio

VAPAA PÄÄSY. OTA KÄSITYÖSI JA KÄY!

OMPELUSEURAT-kollektiivi järjestää näytelmänlukutilaisuuden Kuopion SoiJaTanssien ensimmäisenä iltana, perjantaina 16.6.2023 klo 18.

Ompeluseurat -esityssarjan esityksiin olet tervetullut käsitöitä tehden. Paikanpäällä on tarjolla myös keskeneräisiä käsitöitä tehtäväksi. Ota käsityösi ja käy! - tervetuloa seuraamaan esitystä!


Työryhmä lukee itävaltalaissyntyisen näytelmäkirjailija Thomas Köckin näytelmän

tulviva paratiisi (harhautunut sinfonia)

(2016, paradies fluten (verirrte sinfonie), suomentanut Merja Sainio).


tulviva paratiisi on Thomas Köckin ilmastotrilogian ensimmäinen osa, ja kirjoituksessaan Näytelmäteksti kirjallisuutena –maailma tässä ja nyt (kiiltomato.net, julkaistu 26.12.2021) käsikirjoittaja, teatterituottaja Eeva Salonius referoi näytelmän hienosti:

"Näytelmä on dystooppinen tulevaisuudenkuva ja omanlaisensa sielunmessu tuhoutumassa olevalle planeetallemme. tulviva paratiisi liikkuu neljässä ajassa ja paikassa. Osa kohtauksista sijoittuu vuoden 1890 Brasiliaan, jossa brittiläis-saksalaiset kauppiaat ovat käynnistämässä kumiteollisuutta ja saksalainen arkkitehti Felix Nachtigal seuraa länsimaisen oopperatalon rakentumista Manausissa. Vuoden 1993 Saksassa perhe riitelee isän autokorjaamosta, ja vuodessa 2014 perheen tytär pohtii vanhempiensa talon myymistä turvatakseen rahoillaan tulevaisuutensa. Jossakin tulevaisuudessa, ilmastonmuutoksen jälkeisessä dystopiassa hahmot Ennustuksen unohtama ja Ennustuksen sivuuttama yrittävät selviytyä elinkelvottomaksi tuhoutuneella maapallolla. Taustalla palaa kasa autonrenkaita."

tulviva paratiisi (harhautunut sinfonia) -näytelmäteksti löytyy Goethe-Instituutin julkaisemasta antologiasta

Ja nyt: Maailma! – Kuusi näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä (toimittaneet ja suomentaneet Jukka-Pekka Pajunen ja Merja Sainio).

Eeva Salonius kuvailee kirjoituksessaan tulvivaa paratiisia lukukokemuksena antologian haastavimmaksi. Ja sitä se kyllä onkin; kuitenkin (tai siksikin) Ompeluseurat-kollektiivi tykästyi näytelmään heti saatuaan sen käsiinsä kesällä 2022. Työryhmä on etsinyt (ja löytänyt!) tapoja helpottaa näytelmän seurattavuutta esimerkiksi nimeämällä neljässä ajassa ja paikassa tapahtuvat kohtaukset:

MATERIAALITULVA / TAJUNNANVIRTA

PERHEKONSTELLAATIO (-90-LUVULTA)

MANAUS, BRASILIA

VIIMEISET IHMISET: ENNUSTUKSEN UNOHTAMA JA ENNUSTUKSEN SIVUUTTAMA,

ja "nimikyltittämällä" henkilöt.

Näytelmää on myös tuntuvasti lyhennetty näytelmänlukutilaisuutta varten.


Ompeluseurat – Johanna sanailee tulvivasta paratiisista näin:

"tulviva paratiisi oli LÖYTÖ, joka tuli luokse suomentaja Merja Sainion matkassa Niilo Helanderin säätiön apurahojenjakotilaisuudessa kesän 2022 alussa. En ollut tavannut Merjaa aiemmin, ja siinä juhlan tuoksinassa aloimme jutella töistämme, ja kohta huristeltiinkin jo Arabianrantaan Merjan luokse hakemaan minulle omaa Ja nyt: MAAILMA! -antologiaa.

tulvivan paratiisin löydyttyä me Ompeluseurat-porukalla päätimme, että tämä otetaan ja tämä luetaan, ja itse olen sitä mieltä, että tulviva paratiisi TÄYTYY tehdä suurelle näyttämölle suuren suurena tuotantona. Näytelmän maailma on räävitön, rönsyävä, hurja, koskettava; se naurattaa, vihastuttaa ja huokailuttaa, ja joka lukukerralla tekstistä avautuu jotain uutta.

Ja tietäen, että Kuopion kaupunginteatterin näyttelijä Seija Pitkänen oli juuri jäämässä eläkkeelle, ja nyt hänellä ehkä olisi ajallisia resursseja, ajattelin että Seijassa meillä on tulvivan paratiisin Viimeinen Ihminen tai Ennustuksen sivuuttama, kuten Thomas Köck henkilönsä nimeää.

tulviva paratiisi (harhautunut sinfonia) käsittelee sekä globaalisti että yksilön kannalta tärkeitä teemoja: ilmastonmuutos, kapitalismi, pakolaistulvat, historia, kolonialismi, osattomuus, perhesuhteet ja taakkasiirtymät jne. Thomas Köckin teksti vyöryy ja rönsyää ja rakentaa näytelmän sellaisella tyylillä, joka antaa teatterintekijöille paljon vapauksia. tulviva paratiisi on paikka paikoin hyvin runollinen, ja Köck käyttää paljon näyttämöohjeita eli parenteeseja (myös repliikkien sisällä). Köck otsikoi näytelmän osat (näytökset) alaotsikon (harhautunut sinfonia) mukaisesti musiikkitermein ja antaa jokaiselle kohtaukselle tempon kuten viimeisen kohtauksen kohdalla: muistoja tulevaisuudesta, abandono al niente."

TYÖRYHMÄ: Riina Björkbacka, Lasse Forsgrén, Johanna Jauhiainen, Mika Juusela, Jaana Kurttila, Seija Pitkänen ja Elli-Sofia Tikkala (sello)